
Hos Dibber ska alla barn uppleva och känna att de är värdefulla. Vi arbetar mot visionen: ”Med hjärta för lärande.” Målet är att barn ska växa genom kunskap, trygghet och empati.
Vill du vara med och leda inköpsarbetet för en meningsfull och samhällsviktig verksamhet? Då ska du titta närmare på denna nyinrättade tjänst som inköpsansvarig hos Dibber!
Som inköpsansvarig får du en nyckelposition där du kommer att bygga upp inköpsfunktionen från grunden i Sverige och utveckla området för Dibbers skolor och förskolor. Din roll kommer att vara bred och ansvarsfull samt innehålla både strategiskt och operativt arbete inom inköp.
Välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
I rollen som inköpsansvarig kommer du att jobba i nära samarbete med verksamheterna. Ditt fokus blir inledningsvis att skapa en plattform och struktur för inköpsarbetet inom Sverige då det inte finns någon inköpsfunktion idag.
I din tjänst ingår att ansvara för alla leverantörsrelationer i de kategorier som kräver tecknade avtal samt att skapa rätt förutsättningar för verksamhetens löpande inköp inom områden som inte motiverar en avtalsleverantör.
Du ansvarar för prioritering av resurser och att urvalet av avtalsleverantörer följer största nytta och behoven i verksamheten. Du för dialog med organisationen kring kostnader och operationell effektivitet. Som inköpsansvarig rapporterar du till CFO.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat följande:
- Bygga upp en inköpsfunktion från grunden
- Fånga upp och identifiera behov på ett strukturerat sätt, på såväl kort som lång sikt
- Identifiera områden/kategorier som kräver avtalsleverantörer
- Matcha kravspecifikationer med lämpliga leverantörer och kommersiella villkor
- Utveckla inköpsstrategier, projekt och planer för att stödja företagets övergripande strategier och mål samt implementera dessa
- Identifiera och hantera leverantörs- och försörjningsrisker genom att etablera professionella avtal och mätverktyg
- Förstå, identifiera och driva nya affärsmöjligheter och idéer från leverantörsmarknaden för att skapa värde
- Följa upp och rapportera utfall mot mål
- Mäta och utvärdera leverantörers prestationer mot ingångna avtal
- Planera och genomföra upphandlingar enligt fastställda strategier
- Driva, implementera, koordinera, rapportera samt följa upp hållbarhetsarbetet inom Sverige kopplat till inköp
- Konvertera kategorispecifika affärsbehov till upphandling/sourcingprojekt
- Förhandla och dokumentera avtal och inköpspriser
Vem är du?
Till denna roll söker vi dig som har minst 3-5 års relevant arbetslivserfarenhet inom inköpsområdet. Du har en högskoleutbildning inom inköp, ekonomi eller annan likvärdig utbildning. Din förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift är mycket god. Du är en van systemanvändare.
Dina personliga egenskaper är viktiga och vi ser gärna att du är analytisk, strukturerad och affärsmässig i såväl upphandlingar som i relation med företagets interna och externa intressenter. Vi önskar även att du är lyhörd och kommunikativ och har förmåga att beskriva och presentera samt att proaktivt planera, leda och genomföra arbetsuppgifter.
Intresserad?
Denna rekrytering avser en tillsvidareanställning på heltid med inledande provanställning på sex månader. I rekryteringsprocessen samarbetar Dibber med 360 Rekrytering & Interim AB. Varmt välkommen med din ansökan på www.360rekrytering.se. Urval och intervjuer sker löpande under processen, där även tester samt bakgrundskontroll ingår. Vid frågor är du välkommen att ringa rekryteringskonsult Ulrika Lewander 070-841 92 21.
Om Dibber
Dibber Sverige är en del av den norska friskolekoncernen Dibber som startades och ägs av två engagerade pedagoger, Randi och Hans Jacob Sundby. Dibber etablerades i Sverige 2017 och driver idag ett stort antal för- och grundskolor. Dibber Sveriges huvudkontor ligger i Sollentuna. Läs mer på dibber.se.